دیجی تایم | دنیای فیلم و سریال های روز دنیا

banner adsbanner ads

The Circus 1928

سال تولید : ۱۹۲۸

 محصول کشور : آمریکا

ژانر : کمدی, عاشقانه

امتیاز IMDB از ۱۰ : ۸٫۲

 کیفیت : BluRay 1080p – 720p

کارگردان : Charles Chaplin

ستارگان : Al Ernest Garcia , Merna Kennedy , Harry Crocker , George Davis

خلاصه فیلم :  « چارلى » ولگرد ( چاپلین ) که پلیس او را با خلافکارى اشتباه گرفته است، به سیرکى پناه مى‏آورد و به عنوان دلقک استخدام مى‏شود، و چیزى نگذشته که به نادخترى صاحب سیرک ( کندى ) دل مى‏بندد…

 


 

لینک دانلود زبان اصلی1080p BluRay

 

لینک دانلود زبان اصلی720p BluRay

 


 

نقد فیلم The Circus / سیرک

سیرک نمایش نمادینی از جهان هستی است .جهانی که برای اداره اش مشتی دلقک و بند بازوشعبده باز باید تن به هرتکرار یا لودگی دهند تا بتوانند شکم خود راسیر کنند اما دو نفر باید همواره گرسنه بمانند.نخست ولگرد آواره ( چارلی) و دیگر دختر بندباز که نباید بقدر کافی بخورد مبادا چاق بشود!

نکته ی تکان دهنده ی فیلم آنجاست که هنگامی که از چارلی می خواهند تامسخرگی راازدلقک ها بیاموزد نمی تواند اما موقعیت وجودی او در زمانه ی بی رحم او را در شرایطی قرار می دهد که به دلیل خروج ازچارچوب های متعارف و روزمرگی رایج خنده دار به نظر می رسد.

آنجا که پلیس دنبال اوست سر از سیرک در می آورد و فرار او از دست پلیس موجب تفریح تماشاچیان می گردد یا هنگامی که آن قاطر چموش سردر پی اش می گذارد یا آنجا که در جریان رقابت عشقی اش و جلب نظر دختر تن به بندبازی و گذر از طناب می دهد تا میمون های شیطان در آن ارتفاع آویزانش شده و دمار از روزگارش در بیاورند تا من و توی تماشاگر از دیدن این نمایش تلخ روده بر شویم!

سیرک چارلی چاپلین نمایش رو در رویی هنرمند در جامعه و اثر موثری که او در جهان هستی می گذارد اما در  عین حال تنهایی غم انگیزش درهمین جهان .

سیرک چارلی چاپلین روایت دردناک همزیستی به ناچار هنرمند  با  جامعه و دوام در شرایط دشوار زندگی و همه ی عشق و شور وآمال سرکوب شده ی اوست . اثر موثری که او در جهان هستی می گذارد اما در  عین حال تنهایی غم انگیزش ؛چرا که او  از جنس این جهان، از جنس این سیرک نیست .

نگاه فلسفی چارلی چاپلین در پایان فیلم ستودنی است . جایی که دختری را که دوست می دارد به رقیبش واگذار می کند تا برود وبا  آوارگی او نماند ؛ در دایره ای که از برچیدن خیمه ی سیرک بر جای مانده ، چونان انسانی یگانه در در کانون جهانی  که از شدت فاجعه بار بودنش باید به آن خندید تنها و آواره ….

 

 

دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها